Hunde på kontoret giver bonus

Siden coronarestriktionerne blev ophævet, er de fleste vendt tilbage til kontorarbejdspladserne.
Under nedlukningen har rekord mange som bekendt anskaffet sig en hund som selskab. Seks ud af ti amerikanske virksomheder siger i en undersøgelse, at de vil gøre kontorlivet mere fleksibelt for hundeejere.

Blandt yngre medarbejde kan muligheden for at tage et selskabsdyr med på arbejde være afgørende for valgt af virksomhed.


Hos dyrefodervirksomheden Royal Canin udgør dyrevenlige kontorer en væsentlig del af arbejdspladskulturen.
”Grænsen mellem hjem og arbejde er forandre de seneste 18 måneder. Nu skal vi alle i gang med et kapitel med nye perspektiver hvor en anden fleksibilitet i forhold til de klassiske kontornormer efterspørges,” siger Tessi Romell, der er administrerende direktør hos Royal Canin Nordics.


I en undersøgelse blandt 500 amerikanske chefer udført af Banfield Hospital, som ejes af Mars Inc., der også ejer Royal Canin, opgiver seks af ti virksomheder, at de vil gøre kontorlivet mere fleksibelt for ansatte med selskabsdyr. En anden undersøgelse blandt unge op til 40 år viser, at to ud af tre i generationen 18-24 år og en ud af tre i generation mellem 24 og 40 år vil overveje at søge nyt arbejde, hvis ikke arbejdspladsen imødekommer deres ønske om at kunne tage dyr med på jobbet.


”Jeg vil anbefale, at arbejdsgiverne skænker de dyrevenlige kontorer en tanke. Er de som arbejdsgivere er i stand til at tilbyde fleksible løsninger og bidrage til balanen mellem medarbejdernes arbejdstid og deres private liv, så tror jeg, at de vil skabe sig en konkurrencefordel,” siger Tessi Romell.


På Royal Canins kontor for Norden i København, er hunde ikke bare velkomne. De udgør en væsentlig del af arbejdspladskulturen. På kontoret findes et hundelokale, hvor lys, luft og baggrundsmusik er tilpasset hundenes velbefindende. Inden en medarbejder tager sin hund med på arbejde, skriver ejeren under på en aftale, der blandt indeholder krav om vaccinationer, renlighed og hundens opførsel.
”Hvis virkomheden besluttet sig for at tillade medarbejderne at tage hunden med på kontoret, er det vigtig at der findes tydelige regler. For eksempel må hundene ikke forstyrre arbejdet ved at gø eller gå løse rundt på kontorerne.” siger Tessi Romell.


Jonas Dahlqvist arbejder i økonomiafdelingen på Royal Canin. Han mener, at hundene ikke bare tilfører glæde, men også et roligere miljø. Hundenes nærvær giver også et øget fællesskab mellem de ansatte. Han værdsætter også, at kontorerne er planlagt så fleksibelt, at der findes forskellige muligheder ved valg af arbejdsstation.
”Vi har et åbent kontorlandskab, hvor hunde ikke er tilladt, og også dyrefri afdelinger. Desuden findes der mødelokaler og enerum, som man kan booke, hvis man har brug for at arbejde uforstyrret,” siger Jonas Dahlqvist, der er Finance Associate på Royal Canin.


Vil man havde hunden med på arbejde, påtager man sig et stort ansvar. Hunden skal være dresseret og klar, men frem for alt skal de kunne klare alle de indtryk, som en dyrevenlig arbejdsplads indebærer.


”En hund, som er vokset op under pandemien, og dermed har levet en ganske beskyttet tilværelse i sin første levetid, kan blive nervøs eller stresset af alt det nye, den oplever. For at forberede hunden bør den trænes i at færdes i forskellige miljøer og i at kunne acceptere at blive efterladt af sin herre alene eller sammen med andre hunde. uden den bliver usikker og begynder at gø eller hyle. Det vigtigste er altid at gå ud fra hundenes individuelle forudsætninger,” siger Åsa Dufva, der er husdyragronom hos Royal Canin.

Kilde: Pressemeddelse fra Royal Canin